یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقالات

الکتروکوترRF چيست؟ 

 الکتروکوتر  RFیا الکتروسرجریبا فركانس بالا در حقیقت یک ژنراتور بسامد رادیویی است. دو الکترود به ژنراتور بسامد رادیویی (RF) متصل می‌شود که یکی از آنها فعال است و سطح مقطعی بسیار کوچکتر نسبت به الکترود دیگر دارد. الکترود فعال، معمولاً به شکل یک ابزار یا پروب ساخته می‌شود و توسط پزشک به کار می‌رود. الکترود غیرفعال، سطح بسیار بزرگتری دارد. این الکترود که به «صفحه بیمار» موسوم است، از یک سطح با جنس رسانا تشکیل می‌شود که زیر ران یا باسن بیمار قرار می‌گیرد.دستگاه های جدید به علت فرکانس بالا بدون اتصال این صفحه با بدن بیمار نیز کار می کنند.

اساس عملکرد الكتروکوتر RF

 مستقل از نوع الکترود غیرفعال، اساس عملکرد الکتروکوترRF ، یکسان است. جریان گذرنده از داخل صفحه بیمار، همان جریان گذرنده از داخل الکترود فعال است. اما چون سطح مقطع الکترود فعال، سطح مقطع بسیار کوچکتری نسبت به الکترود غیرفعال دارد، چگالی جریان بسیار بزرگتر خواهد بود. در نتیجه اختلاف چگالی بین دو الکترود باعث ایجاد گرما و در نتیجه تخریب بافت زیر الکترود فعال می‌شود، اما بافت زیر الکترود غیرفعال تنها اندکی گرم می‌شود.

اثر گرمایی دستگاه  كه به تخریب بافت منجر می شود، به وسیله مقاومت الكتریكی بافت به جریان با فركانس و چگالی بالا ایجاد می‌شود.اگر حرارتی كه در اثر چگالی جریان زیاد در ناحیه باریك الكترود فعال ایجاد می شود بیش از 100 درجه سانتی‌گراد باشد، بافت و مایع سلولی تبخیر می شوند. سلول های بافت به دلیل فشار بخار دو نیم می شوند و این مسئله باعث جدا شدن بافت می شود.هنگامی كه درجه حرارت بافت زیر 100 درجه سانتی گراد باقی بماند باعث لخته شدن مواد سلولی و انعقاد می شود.

ایمنی الکتروکوترRF 

 الکتروکوترRF، یک تولیدکننده امواج الکترومغناطیسی با توان بالا است بنا براین بایستی به درستی استفاده شود تا کاملا ایمن باشد.دستگاه الکتروسرجری ، در صورت استفاده نادرست،  برای سلامت کاربران و بیماران مشکل ایجاد می کند. متداول‌ترین صدمه به بیماران، سوختگی در نقاط نامناسب بدن است. اصلی‌ترین دلیل آن هم خراب بودن یا استفاده نادرست از الکترود یا پد بیمار است. در صورتی که این الکترود یا پد، درست متصل نشود یا بر روی برجستگی‌های استخوانی قرار گیرد به موجب کاهش امپرانس محل اتصال، چگالی جریان افزایش می‌یابد. هرگونه ناهمواری در سطح اتصال می‌تواند سوختگی ایجاد کند. استفاده از ژل در محل اتصال الکترود به بدن نیز جهت ایمنی بیشتر، توصیه می‌شود. خطر دیگر زمانی پیش می‌آید که یک نقطه روی بدن بیمار با یک مقاومت کمتر، زمین شود در نتیجه جریان اصلی به زمین نابجا هدایت می‌شود. اگر چگالی جریان از طریق نقطه‌ای که به اشتباه زمین شده‌است، به اندازه کافی بالا باشد، سوختگی رخ می‌دهد. وجود حفره‌های میکروسکوپی روی دستکش جراح، ریختن هر نوع مایع داخل ماشین، استفاده‌های نابجا از سیستم (استفاده از سطح رویی دستگاه به عنوان میز) باعث عدم ایمنی دستگاه میشود.

 

ايمني الكتروكوترRF  برند Apple Teb :

 به دليل عدم استفاده از پد بيمار در در دستگاه الكتروكوتر RF مدل RF-C3-MP و هچنين در مدل RF-C3-HP به دليل استفاده از پد بيمار عايق ( يعني بدون تماس فيزيكي با بدن بيمار) ، احتمال هر نوع سوختگي را از بين مي برد. و همچنين جهت ايمني بيشتر بيمار در الكتروكوترهاي RF يا همان الكتروسرجري با فركانس راديويي توليدي اپل طب ، مكانيزمي تحت عنوان P.P.S  پياده سازي شده است كه خروجي يا توان الكتروكوترRF تحت هر شرايطي (از جمله نوسانات برق يا مشكل در قسمت مدار توليد RF )  از آن توان تنظيم شده توسط پزشك خارج شود خروجي يا همان قلم جراحي در عرض  0.1 ثانيه قطع خواهد شد و در قست Display ، بجاي مقدار عددي توان ، دستگاه خطاي " P.P.S "  يا  ( Patient Protection System ) نشان خواهد داد.

در تماس باشید

در صورتی که سوالی در مورد دستگاه ها و لوازم جانبی و یا خرید محصولات دارید، 

میتوانید از قسمت تماس با ما اقدام فرمایید.